Det første indtryk er vigtigt. Det gælder både når vi møder en person for første gang og når vi åbner en hjemmeside. Faktisk peger studier på, at vi danner os det første indtryk af en hjemmesides design allerede inden for 50 millisekunder.* Det første umiddelbare indtryk af designet er en ren intuitiv og ubevidst reaktion hos brugerne, der finder sted før de har nået at opfatte, hvad hjemmesiden handler om eller hvem der er afsenderen.
Vurdering af menneskers førstehåndsindtryk kan være en kompliceret affære, som for eksempel kan udføres ved at betragte en persons mimik og kropssprog. I forhold til en brugers indtryk af en hjemmeside, er der imidlertid en enkel og meget “lo-fi” metode, som du bør overveje.
En Bipolar Emotional Response Test (BERT) er i al sin enkelthed et spørgeskema, hvor respondenten giver udtryk for, hvilken følelse eller stemning, som hun mener, et design kan associeres med. Spørgeskemaet er udformet som en serie af modstridende designassociationer (deraf navnet ”bipolar”). De adspurgtes opgave er at vurdere, i hvor høj grad de føler, at designet kan associeres med den ene eller den anden “yderpol”. Eksempler på sådanne modstridende designassociationer kunne for eksempel være:
- moderne <-> gammeldags
- spændende <-> kedeligt
- smukt <-> grimt
Når BERT-spørgeskemaet udformes, placeres først de yderpoler som er identiske med de associationer, som designeren har sigtet efter undervejs i designprocessen, hvorefter den diametralt modsatte association placeres overfor. Hvis du som designer for eksempel har arbejdet på at skabe et “eksklusivt” visuelt udtryk, ville den oplagte modstridende association være “billigt”.
En BERT giver efter min opfattelse mest mening i de tilfælde, hvor man ønsker et vurdere forskellige designforslag i forhold til hinanden. Har du lavet tre udkast til et nyt “eksklusivt” design, kan metoden bruges til hurtigt at undersøge, hvilket af de tre forslag, der associeres mest med dette blandt brugerne. Metoden kan med fordel anvendes tidligt i designprocessen, for eksempel som feedback på moodboards eller style tiles.
Som med al anden kvantitativ research bliver data mere pålidelig jo flere respondenter, der svarer. Man bør også være opmærksom på, at en BERT ikke tager højde for, at folk kan have forskellige opfattelser af, hvad de associerer med “eksklusivt”, “moderne”, “smukt” etc. En BERT kan nok ikke stå alene, når et design skal vurderes, men metoden er et fint supplement til de øvrige metoder i UX-værktøjskassen.