Bøger: 3 UX-klassikere

Som digital designer bruger man ofte det meste af din tid foran skærmen. Og når du får behov for at lære noget nyt, googler du dig frem til de stumper viden, som kan hjælpe dig med at løse det konkrete problem, du sidder med. Men der er meget guld at hente, hvis du for et øjeblik flytter blikket fra skærmen og kaster dig ud i at læse en god fagbog. Det følgende er både en anbefaling af bogen som format og af tre konkrete fagbøger, som alle, der arbejder med UX og digital design, kunne have gavn af at læse.

Men er bøger ikke ‘so last year’?

Du kan sandsynligvis finde en stor del af din faglige viden via en kombination af YouTube-videoer og blogindlæg – og det er også helt i fint, for der er faktisk mange gode ting at hente der. Men nogle gange er det alligevel bedre, hvis “nogen” på forhånd har tilrettelagt et fornuftig fagligt forløb til dig. Og måske er du i virkeligheden slet ikke klar over, hvad du har brug for? I den sammenhæng er bøger (stadigvæk) et oplagt valg.

Det tager lang tid at skrive en god lærebog (tro mig, jeg har selv været igennem processen), og undervejs i skriveprocessen omstruktureres indholdet mange gange, så der opnås det bedst mulige flow for læseren. Lærebøger er opbygget, så der er en velovervejet retning og faglig progression i forhold til læserens læringsforløb.

Fysiske vs. digitale bøger

Selv er jeg fan af de trykte bøger fremfor de digitale udgaver. Jeg synes ganske enkelt, det er mere behageligt at læse på papir, og derudover synes jeg, at fysiske bøger har noget ”X-faktor”, som digitale bøger ikke kan matche (jeg har det nok lidt på samme måde som musiknørder, der foretrækker vinylplader i stedet for streaming).

Ser man bort fra mine egne personlige præferencer, kan man fremhæve tre andre fordele ved fysiske bøger:

  • Den kognitive fordel – Når du læser en tekst på papir, får du en dybere og mere varig forståelse af indholdet, i forhold til når du læser tekst på en skærm (påvist i bl.a. dette studie).
  • Den praktiske fordel – Fysiske bøger løber ikke tør for strøm og fungerer altid uden wifi.
  • Den selviscenesættende fordel – Når dine hipstervenner ser en bog om design på dit bord, vil du i deres øjne fremstå kreativ og cool på den fede måde.

Gode lærebøger om design

Efter min mening bør en god lærebog om design være:

  • Kort
    Bogen bør formidle sit stof kort og præcist. Lange og teksttunge bøger bliver sjældent læst til ende. Det gælder i særdeleshed inden for et fagområde som design, hvor mange læsere foretrækker en visuel-praktisk tilgang til stoffet.
  • Konsekvent
    Bogen bør være struktureret efter et klart koncept, og den bør være konsekvent i forhold til sin tilgang til fagområdet. Den skal følge en specifik designfilosofi.
  • Let læst
    Bogen bør skrives i et sprog, der er let at læse. Der er ingen grund til højpandede akademiske formuleringer, hvis det kan undgås.

Så her er mit bud på tre bøger, som jeg tror, alle, der arbejder med digital design, kunne have gavn af at læse. Alle bøgerne følger de tre grundprincipper fra ovenstående; de er korte, konsekvente og let læste:

Don’t Make Me Think af Steve Krug

Vi starter med en klassiker, der nok er en af de bedst sælgende bøger om usability nogensinde. Don’t Make Me Think, der udkom første gang i 2000 (tredje og seneste udgave er fra 2016), er lige så relevant nu, som den var for 20 år siden. I bogen sættes brugeren i centrum for produktudviklingen og den beskriver, hvorfor, hvornår og hvordan man kan brugerteste sine websites. Men først og fremmest formidler den et en vigtig pointe: at vi konstant skal have slutbrugeren i tankerne, når vi designer – og ikke alle mulige andre interessenter.

Nogle vil måske sige, at bogen er lidt kortfattet og at Krug er lidt for kæk flere steder, men jeg synes, den holder. Hvis man ønsker en kort (og humoristisk) introduktion til usability og design af brugervenlige websites, er Don’t Make Me Think det oplagte sted at starte. Sommetider er det med god grund, at en bog bliver en klassiker!

Simple and Usable af Giles Colborne

“Less is more”, “keep it simple” eller “simple living”. Overalt er der en søgen efter enkelthed. Og webdesign er ingen undtagelse. Og det er med god grund, for det viser sig gang på gang, at produkter, der understøtter enkle brugeroplevelser, oftest vinder over mere komplekse løsninger. Colborne forklarer i sin bog, Simple and Usable, hvad ”enkelthed” egentlig er for noget og præsenterer samtidig fire konkrete metoder, der præciserer, hvordan en brugergrænseflade kan simplificeres i praksis.

Der er flere andre gode bøger om ”det enkle” i relation til design – bl.a. Don Normans Living With Complexity og Per Mollerups Simplicity: A Matter of Design – men Simple and Usable er efter min mening den lettest tilgængelige og mest praktisk anvendelige.

The Best Interface is no Interface af Golden Krishna

Den sidste bog i rækken er lidt klassens frække dreng, men tankevækkende ikke desto mindre. Den mangeårige chefdesigner hos både Google og Samsung, Golden Krishna, udstiller i bogen The Best Interface is no Interface, hvordan vi i vores hverdag er udsat for en sand overload af skærme – og dermed også interfaces. Han giver flere eksempler på, hvordan alle disse skærme i mange tilfælde gør brugerens interaktion langsommere og mere besværlig, end den behøver at være.

Måske er designerens opgave ikke altid at producere en skærmbaseret brugergrænseflade? Måske findes der en bedre og enklere (og skærmfri) løsning på brugerens behov, hvis vi træder et skridt tilbage og ser brugsscenariet lidt fra afstand? En spændende bog, der er klart anbefalelsesværdig.

Så, se nu at få læst nogle bøger 🙂

Det var min læseanbefaling til alle, der arbejder med webdesign og design af digitale brugeroplevelser. Om du læser dem i fysisk eller digitalt format, er ikke det afgørende – en god bog er en god bog.

God læselyst

Scroll to Top